IJZERLO

Klein op de kaart, groot in noaberschap

logo heurns belang   logo aaltens heurne  logo oab  logo slg

logo provincie gelderland      logo saap       logo gemeente aalten

PERSBERICHT Rozendaal, 22 oktober 2018

Bewoners planten streekeigen bomen en struiken in IJzerlo, De Heurne en de Aaltense Heurne

Bewoners uit de Aaltnse buurtschappen IJzerlo, De Heurne en de Aaltense Heurne planten binnenkort meer dan 14.600 stuks streekeigen bomen en struiken voor een mooier buitengebied. Zij doen mee aan het beplantingsproject 'Drie Aaltense Dorpen in het Groen'. De uitdeeldag van het plantmateriaal vindt plaats op zaterdag 10 november 2018. De eerste 21 van de in totaal 51 deelnemers ontvangen die zaterdag hun beplanting. Zij planten dan inheemse struiken zoals sleedoorn, ligustr, hazerlaar en Gelderse roos, maar ook knobomen, laanbomen en hoogstamfruitbomen op hun erf en in het landschap.
De uitdeeldag begint om 10.00 uur. Wethouder Ted Kok plant de eerste boom op het erf van Landbouwmechanisatiebedrijf Hoftijzer, Rengelinkweg 4a in IJzerlo.

Op de uitdeeldag krijgen bewoners een instructie hoe je een boom plant en tips voor vervoer van beplanting tegen uitdroging. Om 12.15 uur is iedereen met zijn beplanting op weg naar eigen erf om te starten met de aanplant. De overige 30 deelnemers ontvangen hun beplanting op 9 februari 2019.

Versterken van streekeigen landschap
In mei was er een goed bezochte informatieavond over 'Drie Aaltense Dorpen in het Groen' voor bewoners uit IJzerlo, De Heurne en de Aaltense Heurne. Tijdens een daaropvolgend groenspreekuur konden bewoners een eigen ontwerp en hun wensen voor beplanting op tafel leggen. Samen met een adviseur van Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG) is vervolgens een individueel beplantingsplan gemaakt dat past binnen het landschapstype van de betreffende grondeigenaar. Via deze actie worden erf en omliggend landschap verfraaid met streekeigen beplanting, zoals een enkele boom, struikenrij, haag, hoogstamboomgaard of combinatie hiervan. Dit draagt niet alleen bij aan het versterken van het streekeigen landschap van Aalten, maar ook flora en fauna profiteren hiervan volop. Bewoners konden gebruik maken van gunstige subsidiemogelijkheden.

Actieve inbreng van bewoners
In de afgelopen drie jaar hebben al negen Aaltense Buurtschappen succesvol deelgenomen aan dit project. Bijzonder in dit project is de actieve inbreng van bewoners met betrekking tot het aanplanten op eigen terrein. Na de plantdag zal het buitengebied van de drie buurtschappen landschappelijk zichtbaar versterkt en verfraaid zijn.

De uitvoering van het project 'Drie Aaltense Dorpen in het Groen' was in handen van SLG. Zij heeft hierbij nauw samengewerkt met de drie dorpsorganisaties Ons Aller Belang (IJzerlo), Heurns Belang (De Heurne), Heurn's Belang (Aaltense Heurne) met ondersteuning van de Gemeente Aalten, SAAP en de Provincie Gelderland.
Kijk voor meer informatie op www.landschapsbeheergelderland.nl

Noot voor de redactie: U bent van harte welkom om bij de uitdeeldag aanwezig te zijn. Aanvang is om 10.00 uur bij Landbouwmechanisatiebedrijf Hoftijzer, Rengelinkweg 4a in IJzerlo. Meer informatie bij Erik van Eek van SLG: 026-3537 444, 06-50 94 71 13 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.